Wednesday, July 7, 2010

1 Malaysia




Kemajuan Gagasan 1Malaysia Terletak Pada Kepelbagaian Budaya, Kata Rais

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim Selasa berkata kemajuan Gagasan Malaysia untuk masa akan datang terletak pada kepelbagaian budaya dan seni rakyat negara ini.

Katanya melalui kebudayaan dan kesenian, Gagasan 1Malaysia lebih mudah dicapai dan diamalkan kerana menerusi penyebaran dua elemen penting ini, tidak wujud halangan penyatuan di kalangan rakyat pelbagai kaum.

"Menerusi kebudayaan dan kesenian yang kita jalin... dan kepelbagaian itu kita satukan dalam persembahan-persembahan, maka pengertian mengenai gagasan itu lebih mudah kita capai," katanya kepada pemberita selepas melancarkan "Buku Kebudayaan Malaysia: Sebuah Pengenalan" di Auditorium Kompleks Kraftangan Malaysia di sini.

Dalam konteks ini, Rais berkata, mulai tahun depan menerusi Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara khasnya dan kementerian itu amnya, akan membantu pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam mempromosi pelbagai program bercorak kebudayaan dan kesenian pelbagai kaum ke peringkat negeri-negeri bagi membolehkan rakyat pelbagai kaum menilai, menghormati dan menghargai semua amalan budaya di negara ini.

"Dengan lain perkataan kebudayaan Malaysia itu mesti jelas dilihat dalam kepelbagaiannya...bila dipersembahkan di daerah dan negeri-negeri kita nampak di situ kesatuannya. "Ini (persembahan) tidak tinggalkan mana-mana pihak termasuk di Sabah, Sarawak dan Orang Asli. 1Malaysia bukan gagasan politik, ia juga gagasan kebudayaan dan kesenian di tanah air," kata Rais.

Rais juga berkata usaha membantu NGO mempromosi kebudayaan dan kesenian rakyat pelbagai kaum akan dijalankan secara menyeluruh dan keberkesanannya akan dimasukkan dalam piawaian pekerjaan dan profesional kementerian.

"KPI (Petunjuk Prestasi Utama) dan NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) di bawah kementerian ini juga akan dilihat dari segi tersebut dan kita akan amalkan nisbah praktikalnya buat masa akan datang khususnya pada 2010," katanya.

Rais berkata menerusi seni dan budaya, Gagasan 1Malaysia itu lebih praktikal diterima oleh generasi muda, pertengahan, yang lanjut umur serta yang di peringkat persekolahan dan tanpa penyatuan dalam budaya, negara tidak akan berjaya sepenuhnya mencapai matlamat nasionalnya.

"Jadi kementerian bersama semua jabatan akan bersungguh melibatkan semua kaum dalam percantuman persembahan, hiburan, seni dan budaya dalam setiap program merakyatkan seni," katanya.

Mengenai pembentukan negara bangsa, Rais berkata pembentukannya menerusi keutuhan pembudayaan akan memakan masa.

"Kementerian Pelajaran sudah setuju wujudkan sekurang-kurangnya dua sekolah seni di Johor dan Selangor dan kami akan susul penubuhannya supaya kandungan dapat diselaras dengan pembinaan negara bangsa melalui kaca mata pembudayaan," katanya.

Mengenai buku itu, Rais berkata ia adalah satu usaha murni yang perlu dihargai oleh semua pihak lebih-lebih lagi kerana ramai rakyat Malaysia masih bergelut untuk memahami apa itu budaya dan kebudayaan.

Rais berkata buku setebal 117 muka surat itu akan ditempatkan di semua 1,089 perpustakaan di seluruh negara bagi memudahkan orang ramai membacanya bagi mengetahui soal mengenai budaya dan pembudayaan.

Buku itu diselanggarakan oleh Norliza Rofli dan Eddin Khoo serta mengandungi esei terkumpul termasuk dari Rais di bawah tajuk "Pembudayaan dan Binaan Negarabangsa". Penulis lain ialah Tan Sri Profesor Khoo Kay Kim, Stephen Chia Ming Soon, Mohd Anis Md Nor, Azirah Hashim, Tan Sooi Beng dan Eddin Khoo.

Menjawab soalan, Rais berkata walaupun banyak buku dan majalah diterbitkan di negara ini tetapi sistem di negara ini belum matang dalam membudayakan pembacaan dan mencari ilmu yang meluas.

Umpamanya, kata beliau majalah Budaya yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka hanya terjual 6,000 naskHah setiap edisi keluaran, manakala majalah berbentuk hiburan seperti URTV terjual sekurang-kurangnya 150,000 satu keluaran.

SUMBER : BERNAMA
-------------------------------------


A Green Malaysia for the Future

With nations recently meeting to discuss a climate change treaty, ahead of the Copenhagen summit in December, I'm reminded that the environment is everyone's responsibility, and that we must all change our mindset to give it greater consideration. We should do this especially as we are custodians for future generations.

New Malaysian initiatives unveiled recently leave me feeling ever optimistic that we are doing more to preserve what we have, in order that our children and their children may enjoy our unique, natural wonders for years to come.

Firstly, under Budget 2010, a fund amounting to RM1.5 billion will be established by the Government to provide soft loans to companies supplying and utilising green technology. The Government is furthermore committed to restructuring the Malaysia Energy Centre as the National Green Technology Centre; organising an international exhibition on green technology next year; developing Putrajaya and Cyberjaya as pioneer townships in green technology; and giving priority to environmentally-friendly products and services.

Another initiative sees the Sabah state government partnering with WWF-Malaysia to conserve large tracts of forest to protect the habitat of endangered orangutans. The area targeted for restoration amounts to nearly 1,500 football pitches in size.

Thirdly, there is the National Tiger Action Plan, adopted by the National Biodiversity-Biotechnology Council. The plan targets an increase in Malaysia’s tiger population from fewer than 500 to 1,000 by 2020. The setting up of a National Biodiversity Centre was also agreed, to further strengthen the management and conservation of biodiversity in Malaysia.

We should not stop at these measures. I would like to obtain your views on what more we can do to ensure a greener Malaysia, so that we can learn from each other. How are you reducing your carbon footprint? Please share your thoughts by submitting a comment. You might also be interested in following the blog of Datuk Peter Chin Fah Kui, the Minister of Energy, Green Technology and Water, for his thoughts and opinions on green matters.

SUMBER : http://www.1malaysia.com.my/
----------------------------------------------------------

Najib Sertai Facebook

Datuk Seri Najib Tun Razak kini menyertai Facebook, laman networking sosial, yang makin popular di Malaysia -- sebagai satu lagi saluran untuk menghubungi rakyat.

Laman Facebook Perdana Menteri boleh dibaca di www.facebook.com/najibrazak.

"Dalam hal blog ini dan halaman Twitter saya, saya akan gunakan Facebook untuk menyampaikan fikiran dan aktiviti saya kepada anda.

"Selain memuat kemaskini status, saya akan memperkongsikan pautan, foto Flickr, video dari YouTube dan maklumat mengenai minat saya seperti masakan kegemaran saya, kegemaran pada masa lapang," katanya dalam posting terbaru di blog beliau.

Najib juga menggesa orang ramai melawati Facebooknya dan memperkongsikan pendapat mereka bagi menambahbaik halamannya.

Perdana Menteri berkata setelah mendapat galakan oleh jumlah pengikut di Twitternya, beliau akan terus mengemaskini pemikirannya menerusi Twitter.

Sementara itu, tinjauan di halaman Facebook beliau menunjukkan beliau telah menyertai jaringan itu pada pertengahan Oktober dan sehingga ini ada 804 penyokong.

Kiriman beliau yang kebanyakannya berhubung dengan isu-isu semasa dalam negara juga mempelawa komen daripada pembaca.

Di seksyen maklumat Facebook itu, Najib juga memuat informasi peribadi dan minatnya termasuk lagu dan muzik, tayangan gambar dan petikan kata-kata favorit.

Ketika menerangkan mengenai dirinya, beliau berkata: "Kehidupan saya cukup sibuk, tetapi saya sukakannya. Pada masa lapang, saya memberi tumpuan kepada makan tengah hari Ahad bersama keluarga, menonton tv dengan anak-anak saya dan pergi bercuti".

Beliau menyebut bapanya yang juga perdana menteri kedua Malaysia Allahyarham Tun Abdul Razak mempunyai pengaruh terbesar ke atas dirinya.

"Tetapi saya mengkagumi kepetahan Sir Winston Churchill berucap dan sikapnya yang tidak sekali-kali mengalah, Nelson Mandela kerana pengorbanannya dan kerana tidak pernah mengelak dari berdepan dengan keadaan yang bertentangan dan JFK," ujar beliau.

SUMBER : BERNAMA
----------------------------------------------------------

Riad Asmat From Proton Is New 1Malaysia F1 Racing Team CEO

SEPANG, Oct 30 (Bernama) -- He may be young, petite and standing at only 5' 4" but newly-named 1Malaysia Formula 1 team chief executive officer Riad Asmat has the right credentials to take the country's challenge in the world's foremost sporting race a notch higher.

Riad, 38, who was attached to the Proton managing director's office as general manager prior to this appointment, has the corporate experience and motorsports acument to do justice to the team and the country.

His appointment as CEO was announced on Friday by the team's principal Datuk Seri Tony Fernandes at a media briefing.

A crucial ingredient to push Riad in such an endeavor is his passion for sports which has been a major factor throughout his career.

Soon after graduating from Western Michigan University in the United States with a Masters Degree in Organisation Communication, Riad joined Nike, the world's premier sportswear company, at its public relations division based in Malaysia.

Riad's interest in motorsports developed further when he joined the Sepang International Circuit and subsequently Proton in 2006.

A profile note handed out at the briefing said Riad's expertise and vast experience in operations had resulted in Proton's motorsports programme being developed to a fairly successful level.

He has his work cut out for him, namely, to steer the full-fledged Malaysian team and make an impact in the Formula One racing and in the process generate greater patriotic interest.

All these are also expected to generate economic spillovers for the country via endorsements, promotions and advertising.

"My friends use to make fun of my height. They even call me Napoleon," said Riad, referring to Napoleon Bonaparte, the short and fat but fiesty French emperor.

A father of three, Riad told reporters today he had to convince his wife who was sceptical about him taking up the new position.

"I managed to convince her. I've been part of this project from the beginning and now I've to get down to work as CEO and turn the outfit into a profitable team," he said.

Tony said: " Riad's expertise, a good blend of both corporate experience and motorsports knowledge, will provide the dynamic and success-oriented leadership the Malaysia team requires."

The team will make its debut at the FIA Formula 1 World Championship 2010 season.

Tony was however silent about the drivers for the Malaysia Team.

"You know we are a low cost team," he said, adding that the team had identified the drivers it wanted but the picture as to who are they would be clearer only after the next F1 race in Abu Dhabi and by end of next month.

Rumours are rife among racing circles that Toyota's Italian driver Jarno Trulli will race for the Malaysian team next year.

"We are looking for potentially four drivers. Malaysian Fairuz Fauzy, who has yet to be confirmed, has got the fire in him but it is up to the experts to decide if he is ready," said Tony.

When pressed further, he said the race was not just about the drivers but the whole team, the engineers, the people and the car.

"So, let's not be too focused on the drivers. The real success is when we have a Malaysian driving for a Ferrari team or any other team," he added.

Sumber - BERNAMA
--------------------------------------------------

Karnival 1Malaysia Bersama Rakyat
Semua dijemput hadir ke karnival 1Malaysia Bersama Rakyat pada tarikh, masa dan tempat seperti berikut:

Tarikh: 17-18 Oktober 2009
Masa : 10 pagi - 10 malam
Tempat: Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak

YAB Perdana Menteri akan hadir merasmikannya. Semua dijemput hadir

Antara aktivitinya: Pemimpin Bersama Rakyat, Pameran 1Malaysia, Sukaneka

Karnival 1MALAYSIA masuk hari kedua hari ini dan mendapat sambutan ramai. Anda masih ada masa untuk hadir pada malam ini untuk bersama YAB Perdana Menteri pada jam 8 malam di Stadium Perak, Ipoh.

--------------------------------------------------
1Malaysia terserlah pada rumah terbuka PM dan kabinet l 21 Sept 2009

Daripada menu hinggalah pengunjung pelbagai kaum, semangat 1Malaysia terserlah di kalangan rakyat Malaysia dan pelancong asing pada majlis rumah terbuka anjuran Datuk Seri Najib Tun Razak buat pertama kalinya sebagai perdana menteri.

Ribuan orang berpusu-pusu ke Sri Perdana, kediaman rasmi perdana menteri di Putrajaya, untuk mengunjungi rumah terbuka itu yang bermula 11 pagi.

Najib, yang lengkap berpakaian baju Melayu merah jambu dan isteri beliau Datin Rosmah Mansor serta para menteri Kabinet beramah-mesra dengan para tetamu dan pengunjung.

Para duta dan diplomat asing serta tokoh korporat termasuk adik Najib, Datuk Seri Nazir yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, turut hadir memeriahkan majlis rumah terbuka itu.

Pengunjung yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat dijamu dengan pelbagai juadah termasuk makanan kegemaran ramai seperti satay selain ketupat, lemang, thosai dengan kari dhal dan kuetiau goreng.

Majlis itu turut dimeriahkan dengan konsert artis tempatan.
Terdahulu, Perdana Menteri dan Rosmah menghadiri santapan pagi bersama-sama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah di Istana Negara sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri di Masjid Negara.

Selepas solat, Najib, Rosmah dan anak perempuan mereka turut menziarahi makam ayahanda beliau di Makam Pahlawan yang terletak dalam kawasan Masjid Negara.

Bercakap kepada pemberita, Perdana Menteri melahirkan kegembiraannya melihat ramai yang datang mengunjungi rumah terbuka itu walaupun diadakan di Putrajaya, dan hadirin terdiri daripada kelompok masyarakat yang berbeza agama, kaum dan latar belakang.

“Saya mengadakan rumah terbuka kali ini di Sri Perdana kerana ia adalah rumah rakyat, dan pada hari ini bagi yang berkunjung ke sini dapat berkenalan dengan ahli kabinet lain, selain dapat bersalaman dengan saya,” katanya.

Najib menyifatkan rumah terbuka sebagai tradisi ulung bagi mengeratkan perpaduan dan mewujudkan keharmonian di kalangan rakyat jelata.

“Konsep rumah terbuka adalah intipati konsep 1Malaysia, dan apabila mengadakan majlis rumah terbuka, minda kita terbuka dan menjadi lebih luas, dan secara ikhlas hati kita terbuka untuk menjemput sesiapa yang mengunjungi kediaman kita, tidak kira bangsa dan agama”, kata beliau.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang turut hadir di Sri Perdana berkata rumah terbuka adalah satu tradisi mulia yang harus dipraktikkan oleh masyarakat Malaysia kerana ia adalah satu amalan yang dapat menyatupadukan rakyat berbilang kaum.

Sumber : Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment